fredag, oktober 13, 2006

Veckobrev V 42

Veckobrev Vecka 42
Grupp 1/2 och 3/4


Vi går in i sista veckan före lovet och den kommer att innehålla en hel del utvecklingssamtal i alla grupper. Det blir för många av oss vårt första möte där vi ska samtala om social och kunskapsmässig utveckling. I ett led att presentera idén och genomförandet av IUP (Individuell Utvecklings Plan), som kommer att göras under utvecklingssamtalet, så hade vi i onsdags en kort information för er föräldrar. Vi hade en uppslutning på ca 50% av föräldrarna och kanske är det så att inte alltid veckobreven med informationen kommer hem. Nu är det vårt gemensamma mål att eleverna, i alla fall i de högre åren, ska ha utvecklat ett så stort ansvar för skolarbetet att de själva kan ta med information hem i form av loggbok och veckobrev. Varje loggbok har en plastficka där man kan lägga lappar som ska mellan skola och hem. Innan vi har nått dit så finns det ett ”informationsstöd” för er genom att vi både publicera veckobrevet på gruppernas logg på Internet och sätter upp ett exemplar på vår nya anslagstavla, som finns på vita muren till vänster när ni kommer in genom grinden. Upplever ni där hemma att det är ett problem med att ni inte får hem informationen så ta en diskussion kring rutinerna.

Idag har omdömen kring vårt första intryck av elevernas arbete, kunskap och sociala situation gått hem i ett kuvert. En viktig information inför utvecklingssamtalet nu när vi p.g.a. kort inkörningsperiod inte riktigt har hunnit nå dit i loggboksarbetet. Vi har också haft veckoutvärdering i mentorsgrupperna idag. I dessa grupper har vi haft möjlighet att prata lite om utvecklingssamtalet som kommer och vad den individuella utvecklingsplanen går ut på. Framöver vill vi även att eleverna till dessa mentorssamlingar redovisar lite av deras arbete för andra än de som normalt går i deras grupp.

Grupp 3-4 har gjort en tankekarta kring ”kost och hälsa”, en del av ämnet idrott och hälsa. På fredag nästa vecka (20 okt) kommer vi att utvärdera både innehållet och den studieteknik vi har använt oss genom ett litet test. Varje elev har fått lite feedback på sin karta och tar själva beslutet om de vill använda den i sin inlärning av arbetsområdet.

Angående rutiner: Hur fungerar det hemma med morgonbestyren? Vi upplever att vi generellt har svårt att komma igång kl. 08 på mornarna för det är många elever som saknas.
Vi bygger på våra rutiner också när det gäller ledighetsansökning för elever. Vi har utformat en blankett för detta ändamål som rektor signerat och som ni fyller i och lämnar till oss i skolan, gärna 2 veckor före önskad ledighet. Den finns att hämta hos oss i arbetsrummet.


Trevlig Helg!

Lärarna