fredag, januari 26, 2007

Veckobrev

Veckobrev Vecka 04
Grupp 1/2 och 3/4

Hej, är det verkligen ingen som har någon trasig teknisk apparat: bandspelare, videobandspelare, telefon eller liknande? (ej TV-apparat eller dataskärm) Vi kommer att plocka isär dem så räkna inte med att få tillbaka dem i användbart skick. Klipp av kontakten på apparaterna innan ni skickar med dem. Om ni inte har det så har ni säkert tomma mjölkartonger, tomma juicepaket, sugrör, blompinnar, glasspinnar, packmaterial - frigolitbitar, kapsyler, äggkartonger m.m. Tag med dem väl tvättade till skolan snarast möjligt.

Vi kan ju här passa på att berätta lite om vår terminsplanering i stora drag. ”Finn upp”- temat har vi redan berört och det är vi mitt i. En vecka in i februari har vi planer på en läsvecka där vi i klassrummen bygger upp miljöer kring olika teman/ genrer vi kan finna i bokvärlden och så arbetar vi utifrån dessa under veckan. Två förmiddagar i mars har vi tänkt oss ner till stranden för olika idrotts- och friluftsaktiviteter. Utvecklingssamtalen har vi tidigare meddelat att de kommer under vecka 13. I april har vi tänkt oss några dagars fortsättning på temat ”Maputos dolda skatter”. I slutet på april, vecka 17, åker vi fyra dagar till Inhaca. Vi kommer tillsammans med eleverna att lägga upp programmet för denna lägerskola. I slutet på maj kommer den traditionella ”Mocambique-veckan”. Kanske har ni föräldrar kontakter och förslag på innehåll till denna vecka i nationellt tema. Vi berör många olika ämnesområden och kan tänka oss att göra studiebesök också. Hör av er om ni har idéer.

Nu har ID-korten kommit från tryckeriet och med hem idag går ett formulär där ni kan läsa mer om vilka uppgifter detta kort fyller för elever och familj. Observera att de yngre barnen inte behöver ett ID-kort.

Vi hoppas att ni har noterat att det är enkelt att komma in på bloggarna genom ett ”klick” på respektive grupps sida på www.skandskol.com. Glöm då inte att också titta in på rektorns egen blogg. Denna vecka har han gjort en liten ”passning” kring hur tidspassning hör ihop med undervisningskvalité och tillsynsansvar.

Trevlig Helg!
Lärarna