fredag, september 21, 2007

Sammanfattning av föräldramötet för frånvarande

Rapport från föräldramötet

Jan-Anders hälsade alla välkomna efter kaffet och inledde med att prata lite om IUP, (Individell UtvecklingsPlan) som alla elever på grundskolan ska ha.
Han visade också, trots elabrott, hemsidans upplägg och de förändringar som gjorts för att underlätta inhämtandet av information. Ta en titt på hemsidan så ni är bekant med den. Det är här vi publicerar vår information. (Veckobreven finns också på anslagstavlan i skolan).

Lärarna berättade om:

Individualisering och arbetssätt

Tomas berättade om skolans uppdrag att stimulera varje elev att inhämta kunskaper och hur vi ska ge möjlighet för eleverna att utvecklas i såväl självständigt arbete som i samarbete med andra. I detta arbete är en varierad undervisning som skapar både trygghet och lust mycket viktig. En varierad undervisning och en skola med vår organisation, kräver en individualiserad undervisning och vi arbetar kontinuerligt med detta på olika sätt.
-Vi människor har olika inlärningstilar. Med ökad ålder och övning får vi kunskap om vi lär oss bäst visuellt, auditivt, taktilt/kinestetiskt (att röra/göra praktiskt). I skolan arbetar vi med alla sätt och med ökad ålder finns möjlighet till individuellt val av arbetssätt.
-Vi tränar och prövar olika sätt att redovisa och utvärdera kunskaper. ”Så här visar jag bäst vad jag kan och har lärt”.
-Vi jobbar med att i stigande ålder fokusera allt mer på elevens egen målsättning vilket finns bl.a. representerade i IUP och i de högre åren handlar om medvetandegöra olika kunskapsnivåer som vårt betygssystem handlar om.
-Vi arbetar med att i vårt dagliga arbete ge både stöd och utmaning åt alla. Vi har ett speciellt ansvar för de elever som har svårigheter men vi har ett stort ansvar att motivera alla elever. Kunskap har inget tak. Vi kan alltid lära oss mer…
-Arbetet med loggboken som vi hoppas kan komma igång med snart (som precis i dagarna har kommit med container) kommer att ge oss ett arbetsredskap för individuell veckoplanering,
-Vi möter eleverna med individuellt anpassade läromedel när det krävs både vad gäller kunskapsnivå och språk. Även i praktiskestetiska ämnen måste individualisering göras för att ge varje elev det stöd och utmaning som behövs för utveckling.

Kommunikation mellan skola och hem

Vi ska tillsammans skapa förutsättningarna för elevernas utveckling och lärande. För detta behöver vi kommunicera. På Skandinaviska skolan har vi följande medel för kommunikation:

Utvecklingssamtal (en gång per termin)
Skolmobilen (för sjuk anmälningar, avlyssnas mellan 7.30 och 8.00)
Informella träffar före och efter skolan (ni får gärna haffa oss och fråga om saker, då vi inte har lektioner)
Veckobrev (finns anslaget på muren vid skolans ingång samt finns på www.skandskol.com under aktuellt. Veckobrevet läggs ut på fredagar vid hela veckor)
Loggbok (i den skriver elever, föräldrar och pedagoger)




Loggboksarbete

Individualisering
I läroplanen står att eleverna ska få ett allt större ansvar för det egna arbetet och för skolmiljön, samt att de ska få ett reellt inflytande på utbildningens utformning. Skoldagboken är ett sätt att låta eleverna planera sin tid allt efter mognad. I den målstyrda skolan är det tänkt att vi ska sträva mot att eleverna själva ser vilket arbetssätt och vilka arbetsformer som passar dem. Vi pedagoger visar på olika sätt och elever väljer allt mer efter mognad.

Utvärdering
I loggboken sker även elevernas utvärdering: både veckoutvärderingar, lektionsutvärderingar (håller veckoplanen) samt utvärderingar av specifika teman och arbetsområden. Veckoutvärderingarna kan se ut på olika sätt och ha olika fokus. Exempel på utvärderingsfrågor:

Planera tillsammans och även utvärdera:
Vad blev gjort av det som planerades
Blev resultatet som jag tänkt mig
Är det något jag vill förändra till nästa gång?
Kunde jag gjort på något annat sätt
Vinster och förluster med detta arbetssätt
Vad kan jag nu, som jag inte kunde innan (respons på undervisningen)
Vad kommer jag att ha för nytta av detta?
Hur blev resultatet och varför?

För att få reda på vilket sätt jag lär mig bäst, viktigt i den målstyrda skolan.
Socialt:
Hur har arbetsmiljön bidragit till resultatet?
Vilken hjälp har jag fått av kamrater?
Har jag varit till hjälp?
Lyssnar andra på vad jag har att säga?
Har jag fått stöd av mina lärare
Har jag fått stöd av mina föräldrar
Vågar jag visa om något blev ”fel”
Pratar jag om mitt skolarbete med någon utanför skolan, vilken respons får jag?

Dokumentation inför utvecklingssamtal
I loggboken kommer pedagogerna efter varje arbetsområde dokumentera elevernas arbete. Även dokumentation om elevens skolsituation, trivsel och kunskapsutveckling kan finnas. Detta ligger i sin tur till grund för elevens individuella utvecklingsplan som skrivs under utvecklingssamtalet.

I skoldagboken skriver ni svar på det vi skriver, informerar om saker vi bör veta, frågar och får insikt i vad vi gör i skolan Detta är ett utmärkt tillfälle att kommunicera med ert barn runt skolan. Skriv gärna kommentarer runt vad vi skrivit och vad som framkommit under samtalen med ert barn. Det är viktigt att ni alltid signerar så vi vet att ni tagit del av informationen.



Läxor
Loggboken fungerar också som en kalender i vilken elever skriver in läxor och andra viktiga saker så som gymnastikkläder och mål i olika ämnen. Eleverna i grupp ett kommer att få en fast läsläxa till varje onsdag. Det är viktigt att ni läser tillsammans med era barn, minst en kvart om dagen. Grupp ett kommer också att få en matteläxa till varje fredag (mer information om denna läxa får ni måndag vecka 40) och årskurs tre även en engelskläxa till onsdagar. Eleverna i grupp två kommer att få en fast matteläxa samt engelskläxa till torsdagar. När eleverna inte hinner färdigt sina mål i ett enskilt ämne kan även de ogjorda uppgifterna bli läxa.

Temaarbeten och lägerskolor

På fredag är vi klara med höstens första tema, Astrid Lindgren, som vi avslutar med en musikal och en utställning. Det har vi jobbat med på olika sätt sedan skolstarten och mer specifikt med musikalen under lägerskolan i Bilene. Till höstens övriga teman vill vi bjuda in er föräldrar som har något att bidra med. Har ni någon idé, eller tips om utställningar, besök, konserter, studiebesök som passar in på våra teman, vore vi tacksamma om ni kunde berätta det för oss!

V 40 Läsdagar, vi ägnar tre dagar åt läsning i olika former, favorit i repris!
V 41 – 44 Miljö och Energi,
V 45 Lov
V 46 – 49 Kropp och hälsa
V 50 Lucia
V 51 Julpyssel/avslutning

Vi har två lägerskolor per år med olika inriktning. Höstens lägerskola går till Bilene där fokus ligger på att få ihop gruppen. Vi jobbar med samarbetsövningar och i år har vi valt att jobba med en musikal tillsammans. Gruppstärkande aktiviteter är viktiga i början på terminen när flera elever och lärare är nya för varandra. På vårterminen åker vi till Inhaca och då jobbar vi utifrån tema hav och natur utifrån olika infallsvinklar.

Idrottsinformation

Likt förra året så har Tomas även i år skrivit ett litet introduktionsbrev till ”nya” föräldrar om ämnet ”idrott och hälsa”. Här kommer en repetition. Det är känt att förhållandena här i Maputo är både annorlunda och kan ändras snabbt jämfört med när man har undervisning i Skandinavien. Vi kan med kort varsel få flytta in då regnet gör idrottsplanen hal och vi inte hinner få den torr. Då blir det perfekta tillfällen att arbeta mer med teorin kring hälsodelen av ämnet. Vi kommer också under den varmaste delen av läsåret att dela upp våra 60-minuterslektioner mellan landaktiviteter och sim-, livräddning och vattensport/lekar i skolans pool. Värmen lägger ett extra ok på våra axlar när vi har idrott och det är viktigt att vi dricker vatten under lektionen. Jag ser gärna att speciellt de äldre eleverna tar med sig en plastflaska som de dricker ur vid sidan av plan, vilket sparar en del tid. Värme och svett gör det också extra viktigt att duscha och tvätta sig efter lektion, en viktig del inom hälsa. Oavsett vad lektionen har att bjuda så ska alla till varje tillfälle ha med sig utrustning/ idrottskläder för passande väderförhållande ute och för bad.



Mentorskap

En mentor har det övergripande ansvaret för elevens kunskaps- och sociala utveckling i skolan. Det är mentorn som håller i utvecklingssamtalet och upprättar en IUP, individuell utvecklingsplan med eleven och föräldrarna. Varje fredag träffar mentorn sina elever för veckoutvärdering och tillsammans följer man upp veckoplaneringen och att målen för veckan uppnåddes. Som förälder vänder man sig i första hand till mentorn om frågor som rör elevens skolsituation, t ex ledighetsansökan. Ämnesspecifika frågor kan man ta direkt med berörd lärare. Mentorsgrupperna har förändrats något från föregående år på grund av att nya elever och lärare har tillkommit och andra slutat. Vi presenterar inte här vilka barn som har vilken mentor utan de finns nämnda i papperskopiorna som skickats med hem


Utvecklingssamtal

Det är ett utvecklingssamtal per termin och höstterminens ligger i v 44. Läraren ansvarar för att boka en tid med er föräldrar. Eleven är självklart med i samtalet och för att det ska kunna bli ett bra samtal är det väldigt viktigt att ni tillsammans läser i loggboken kontinuerligt hemma.

Fria dag och kväll.

Eftermiddagsfria har vi måndag till torsdag fram till kl. 17.00. I år är det även för
4 och 5-åringarna. De som ansvarar för Fria är; David, Mari, Albertina och Fransisco. De samlar barnen varje dag efter sista lektionen och bestämmer tillsammans vad de vill göra. Planerad aktivitet är flyttad till Amerikanska skolan, förutom på tisdagar kl. 15.30 då vi har två fotbollstränare, Dennis och David Skinner som tränar alla elever som vill vara med på Skandinaviska skolan. På onsdagar kommer vi få besök av två elever från Amerikanska skolan. De kommer vara här 1-2 timmar för att prata engelska med barnen.

Kvällsfria är från årskurs 3, varje onsdag kl.18-20. De som ansvarar för det är David och Mari.